onsdag 17. april 2013

Zoom Zoom Zoom!!!

Det skulle ikke gå så lenge før frøken "her skal det gå fra null til hundre" datt ut av treningsrutinene som var planlagt. I går var jeg sliten, men jeg kom meg ut og fullførte ei styrkeøkt. Klarte 14 reps med 27,5kg i benkpress, så i neste styrkeøkt skal jeg øke til 30kg. w00p w00p!
I dag har jeg hatt en dårlig dag. Var sliten før jeg gikk inn porten til barnehagen. Selvfølgelig var det i dag barna valgte å være helt atale, så jeg sovnet nesten i pausen. På slutten av dagen hadde jeg generert en solid hodepine og den har fortsatt ikke gått bort. Jeg tok en paracet i håp om at det skulle forsvinne, og tok litt etterpå frem hoppetauet, men det dundret i hodet for hvert hopp. 


Nederlag! Men, hei, sånn skjer. Det vil jo alltids dukke opp noe som gjør at man må utsette en trening. Det skal jo selvfølgelig ikke gjøres til en unnskyldning. Jeg må jobbe hvis jeg skal gjøre en endring i livet. Jeg vil ikke lenger være hu som kan gå en hel dag og bare ha spist en pose potetgull og en sjokoladeplate, uten noe (og da mener jeg UTEN NOE) annet. Vel, ok, kanskje en skål med oreos og melk, og noen kopper kaffe. Da har jeg også bare sittet foran mac'n og sett på en hel sesong av en serie jeg akkurat har oppdaget. 

Men jeg har en relativ aktiv hverdag. Jeg eier ikke rolig ganglag, noe venninner ofte kommenterer, og har ikke en jobb hvor jeg sitter stille. Det har nok mye med å gjøre at jeg ikke er mer overvektig. Jeg skriver mer fordi jeg gjorde en test på en side som fortalte meg at min livvidde/mageomkrets var over idealmålet på 80cm eller noe sånt. Jeg er en stasjonær person. 20 timer på fly er bare digg, så lenge det er gode filmer på skjermen, og jeg har med meg musikk på øret og en god bok (eller to).

Mer harde fakta:
Høyde : 160cm
Vekt : 57kg

Har tenkt på at jeg må ha en gulerot! Og siden jeg er så glad i treningstøy, så fant jeg ut at en gulerot burde være en ny CW-X tights. ;) De er ikke billige, men de er flotte! Både å bruke og å se på.

CW-X Revolution tights - en kompresjonstights som gir ekstra støtte og stabilitet til bl.a. knær, hofter, legger, og nedre rygg. Litt farger må man ha, så valget vil være denne i "black/rainbow". 

Først satte jeg 3km på 15 min som et mål for guleroten,
men nå er jeg ikke helt sikker. Er det for lett?
Jeg må jo jobbe for det, men er på 18 min nå. Er
så usikker på hvor lang tid det vil ta og være nede i 15min.

Jeg får tenke litt på det.

I tillegg har jeg lekt litt med tanken på å designe en løpeskjorte til iForm-løpet, som jeg har planer om å melde meg på. Jeg vil ha noe morsomt som kan underholde publikum og de som løper. :)




Blir det en hit eller hva? 
hehe...


mandag 15. april 2013

Actic er redningen

Omg! Har du noen gang prøvd å finne tips til styrkeøvelser eller?
ALLE vet hva som er best og mest effektivt, og ALLE har en eller annen 
kilde som viser til at en øvelse er skadelig. Gjør disse for å få sinnsyke armer! Øvelsene som gir deg flat mage på 8 uker er her! Spurt deg ned i vekt! 10 minutter er nok med disse effektive øvelsene!
 Er ikke bare bare for ei jente fra landet, hvis trening bestod i gym på skolen og en halvhjertet fotballtrening i uka, å få et grep rundt hva hun burde drive med.

Jeg har lenge hatt treningsstudiovegring. Ihvertfall apparat-seksjonen. Tidligere har jeg som regel småløpt forbi de i frykt for at de skal ta tak i meg og sluke meg levende. Sykkelen er trygg, og etterhvert kom jeg meg da opp på denna tredemølla. Har ikke falt av enda (bank i bordet). Det blir ikke bedre av disse muskuløse mennene som pumper jern som gale i vektrommet, eller de utallige ulike øvelsene man kan velge i. Hvem er best? Hvordan gjør man de mest effektivt? Hvor mange repetisjoner? Hvilke øvelser går bra sammen? Hvilke starter man med? Jeg er et eneste stort spørsmåltegn. 

Actic har vært redningen! Jeg har jo trent litt styrke før. Klappet litt på apparatet for nedtrekk, tatt noen knebøy fordi ei venninne klarte å overtale meg til å bli med på prøvetime, og noen mageøvelser i slynge. Men jeg har vel ikke akkurat presset meg selv så veldig. Gratis veiledningstimer ved medlemsskap på Actic var gull. Nå har jeg fått satt sammen et lite styrkeprogram for hele kroppen med hjelp av en vennlig instruktør. Følte meg maks bøs når jeg skulle ta benkpress med bare stanga i et vektrom full av muskelmenn. NOT! Jeg kan nå si at jeg er oppe i 27,5 i benkpress, så nå har jeg ihvertfall vekter på stanga (de minste mulige vektene, men dog vekter). haha! Jeg må opp i 30 kg i benkpress, som er et av kravene ved opptaksprøve til politihøgskolen. Men selv om jeg har blitt pekt i riktig retning, må jeg jo fullføre de selv, og øke vekter, utøve riktig teknikk, osv. For et slit! 0_o


Den til venstre er min rumpe! Just sayin'!

Jeg har forresten latterlig liten armstyrke. Min forbannelse er personen som viste meg "jente push ups" (altså, knærne i gulvet) på ungdomsskolen. Hvorfor skulle det være nødvendig? Kunne vi ikke ta vanlige push ups, og heller ta litt færre enn gutta? I dag klarer jeg ikke en eneste vanlig push up!! Ei jente i sin beste alder du liksom. DET må gjøres noe med! Men, hvordan skal man mest effektiv klare å trene seg opp til å ta push ups. Man må trene på det for å bli bedre, men når du ikke klarer de i utgangspunktet så er det jo ikke bare bare. :/ Dette er jo et aspekt som ikke lover fullt så godt for opptaksprøven, siden en øvelse er pull ups ved lav bom. Ikke en racer der enda gitt! :o



BAM!
Burde henge opp et bilde av fett på kjøleskapet,
og skapdøra, og brodere det på en pute i sofaen!
Er så sykt lett å glemme seg!
"Det er jo ikke så farlig" "Jeg kan unne meg såpass"
"Er jo egentlig ganske fornøyd med formen min"


It's all LIES!!




 

søndag 14. april 2013

En ny start!

Wow! Her har det ikke vært mye action i det siste. Jeg er ikke så flink til å opprettholde dette bloggeriet. Men siden jeg har et eksponeringsbehov så prøver jeg igjen. Denne gangen har jeg en annen vinkling: Trening og helse!! 

Say what!!?? (ja, jeg flirer litt selv også) Joda, jeg har nå kommet opp med den geniale planen at jeg skal blogge om mine fysiske prestasjoner, og gastronomiske nytelser. Det at jeg må skrive om min fysiske aktivitet vil kanskje motivere meg til å faktisk fullføre det jeg har planlagt.

For saken er den: Jeg er ikke i form! Jeg elsker sportsklær, og prøver å kompensere veldig for at jeg ikke klarer å løpe 5km ved å ta på med løpetightsen til butikken. :D Fra ytterdøra til butikken er det 50 m. Lenge leve frisk luft og mosjon.

Det er mye som må tas tak i, for etter å ha saumfart utallige helse og fitness sider på nettet (i håp om at jeg kunne lese meg sunnere), så har jeg fått etset inn i hodet at en stor del av prosjekt-sunnere-livsstil skjer på kjøkkenet.
Jeg er altfor glad i sjokolade og tv serier! <3 <3 <3 eller </3 </3 </3
Er oppdatert på det meste, og syns det er digg å slenge meg i godstolen og sette på en (eller fem) episoder når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg er veldig glad i kyllingwok, og det er jo sunt, men det er denne sjokoladen som blir konsumert sju dager i uka, og frokostblandingen som består av Oreos og melk, som kanskje ikke er fullt så helsefremmende i lengden (eller i det hele tatt).

Så fremover vil disse blogginnleggene handle om mine dager mot en nytt og bedre meg, ulike påfunn eller informasjon jeg vil dele, og helt sikkert frustrasjon, men også forhåpentligvis fremgang. ;)

Middag for to!!
Burde kanskje jobbe litt med porsjonstørrelsene. ;)