søndag 20. mai 2012

Bunad! Bunad! Bunad! o_0

Dette måtte komme! :D Jeg har stor morro av mine mulige bunadvalg.
Når jeg skulle konfirmere meg ville jeg ikke ha bunad. Jeg ønsket meg seng og sykkel,og visste at det var billigere enn en evt bunad. For hvis jeg skulle ha bunad ville jeg ikke arve bunaden fra morssiden. Vi ville mest sannsynlig ikke hatt råd til en ny bunad, så valget var lett. Like greit å si at man ikke vil ha bunad. Nå når jeg er litt eldre synes jeg det hadde vært stas å kle seg opp i bunad på 17.mai for å vise hvor deler av min slekt kommer fra. Men hva skulle jeg vist frem? Har hatt stor morro av å le av mine eventuelle bunadvalg, men etter litt "forskning" har jeg jo funnet ut at jeg har noen fine valg allikevell.



Når jeg var liten hadde jeg Råndastakk med rutaliv, og vi var vel tre generasjoner med døtre som gikk med den. Men når jeg ble eldre syns jeg det var en kjip bunad når andre kom med fargerike, eksotiske bunader, og jeg så ut som ei budeie (no offense til de som har den nå, jeg har lært å sette mer pris på den). Det hvite skautet og det svarte ullsjalet grein jeg meg vel unna hvert år. :p



Modumsdrakta

Jeg har vokst opp i Modum kommune i Buskerud, og kan velge den for er jo der jeg har bodd hele livet. Kan ikke si meg bombesikker på bunadreglene (Vil ikke bli som visse oslofrøkner som velger bunad utifra utseende framfor røtter, men jeg vil jo ha en jeg kan sette pris på). Dette er en av de mindre spennende bunadene. Og er du i Modum vil du ikke akkurat skille deg ut. ;) Ville i såfall vurdert den hvite som jeg syns er klassisk enkel.





Ringeriksbunad
Ringeriksbunaden er heller ikke akkurat den mest spennende. Dette er hva jeg kan velge fra farsiden.





Brudebunad fra Hallingdal
Flå bunaden, og Brudebunad fra Hallingdal
Disse er litt mer spenstige! :D Og hvis man strekker litt på reglene så er jeg ikke uetisk ved å velge en bunad fra Hallingdal. 

ht4
Flå, selv om det er en hallingdalskommune er i samme draktområde som Krødsherad, Eggedal, og Sigdal. De er såkalte Empire drakter.

Det er også et utvalg Hallingstakker, og disse syns jeg også er fine.

Stakker fra Hallingdal

Nå er jo heller ikke Råndastakk med rutaliv den eneste jeg kan velge fra morssida. Gudbrandsdalen har ulike varianter de som de fleste andre. 


Gudbrandsdalsbunaden

1700-talls Gudbrandsdalbunad


Grafferdrakta er fra Gudbrandsdalen, men er usikker
om den hører til et spesifikt område eller slikt.


Er slitsomt å prøve å lese seg opp på bunad og slik, for man finner ikke mye om det. Jeg liker tradisjon, og vil ikke dukke opp med Nordlandsbunad fordi jeg syns den er den fineste, eller fordi tanta mi bodde der et par år så syns jeg det er grunn nok til å anskaffe meg den. 
Har ikke vokst opp i en familie som har lagt mye vekt på bunad så kan ikke så mye om bunadsrøttene mine heller.

Akkurat nå heller jeg mest mot en Flaa bunad. Både området og bunaden taler mer til meg enn feks Ringeriksbunaden. 


Avslutningsvis: Hvilke ville jeg valgt hvis jeg ikke skulle tenkt på slektskap og røtter?
Beltestakk fra Øst-Telemark (modell Skien)! Mest pågrunn av de nydelige skjortene man har mulighet til å velge! (har ikke noe til overs for de kjedelige hvite skjortene)


Øst-Telemark Beltestakk mod fra Skien




Sykt langt innlegg om bunader fra jenta som ikke har brydd seg om bunader i 25 år. ;)Det er så mange bunader, stakker, og festdrakter i det landstrakte land så jeg har sikkert ikke oversikt for en femmer! Sikkert flere muligheter innenfor de ulike områdene jeg har nevnt. Tror jeg må ta kontakt med en Husflid eller lignende for å gjøre litt research. Kanskje jeg har bunad neste 17.mai. Droppe ferieturen for å spare penger til bunad. ;) 




2 kommentarer:

  1. Svar
    1. :D Hyggelig å høre! Skal skjerpe meg. ;) Har vært dårlig i det siste. Skal blogge litt om Kristiansand jeg. hehe..

      Slett