søndag 15. januar 2012

10 husmorpoeng til Rotløs






Dette er ikke mitt bilde, fordi jeg hadde ingen fin glassflaske som jeg kunne bruke. Men, poenget er at jeg i dag har laget min egen melk - mandelmelk. Jeg har laget det for å bruke i smoothies. Oppskriften var selvfølgelig i boka jeg har nevnt et par ganger i tidligere poster - Boost din Vitalitet. Min melk er på en gammel plastflaske, men hvis dette blir en hit så må jeg vel se å grave frem en glassflaske for oppbevaring. Oppskriften gir ca 3/4 liter med melk og holder i 3-4 dager (hvis jeg ikke husker helt feil)

Mandelmelk
100g mandler (ca 2 dl)
2-3 friske, steinfrie, tørkede dadler
1/2 l iskaldt vann

Blend i minst et par minutter


Jeg vil også gi meg selv 20 bestemors poeng, fordi det er første gangen jeg har gått til innkjøp av dadler på butikken. Er egentlig ingen fan, men det er dadler i et par av de smoothie oppskriftene jeg vil prøve, og i mandelmelken, så da var det bare å slå til. ;)




I tillegg har jeg laget en liten blanding av ingefær juice ish. Ingefær er jo betennelsesdempende og kan fungere rensende på kroppen, så en shot i smoothien om dagen er ikke å forakte. Dette består av ingefær og vann, og holder seg 5 dager hvis oppbevart kaldt.

Ingefær shots
85g ingefær
1/2 l vann

blend alt godt sammen, og sil ut væsken. 








Så nå skal jeg prøve å bruke noen av oppskriftene i boken, og se hvordan det smaker. Jeg mangler fortsatt noen ingredienser som er hyppig brukt, som feks. Udo's choice - oljeblanding, og en kilde til protein. Men jeg må prøve å feile. Målet er at smoothien skal være god, sunn og mettende. :)















2 kommentarer:

  1. oi kult. du er smoothie droningen du, smaker mandellmelken godt i seg selv?

    SvarSlett
  2. haha! Ja, vi får se. Håper jo på det. ;)
    Mandelmelken var god, litt søt. Men jeg har ikke så god blender, så det ble litt småklumper i min. Derfor er den ikke så god å drikke i seg selv, hvis ikke liker litt tyggemotstand da. :)

    SvarSlett